Schwingungen in der Luftfahrtindustrie
Rattern reduzieren durch NC- und FE-Simulation
- verfasst von
- Berend Denkena, Tobias Surmann, Alfred Schmidt, Sven Friebe, Maimaiti Adili
- Abstract
Thin-walled structural components often tend to chatter vibrations due to their compliancy. Modal analyses can be used to calculate stability maps and avoid chatter vibrations, but this is time-consuming. ZeTeM Bremen and IFW Hannover together with Airbus GmbH are researching a software-based approach to simulate the frequency response function (FRF). Coupling NC and FE simulation allows for a simulative approximation of the component dynamics.
- Organisationseinheit(en)
-
Institut für Fertigungstechnik und Werkzeugmaschinen
- Externe Organisation(en)
-
Airbus GmbH
Universität Bremen
- Typ
- Artikel
- Journal
- WT Werkstattstechnik
- Band
- 114
- Seiten
- 21-27
- Anzahl der Seiten
- 7
- ISSN
- 1436-5006
- Publikationsdatum
- 2024
- Publikationsstatus
- Veröffentlicht
- Peer-reviewed
- Ja
- ASJC Scopus Sachgebiete
- Steuerungs- und Systemtechnik, Fahrzeugbau
- Elektronische Version(en)
-
https://doi.org/10.37544/1436-4980-2024-01-02-23 (Zugang:
Offen)