Schwingungen in der Luftfahrtindustrie

Rattern reduzieren durch NC- und FE-Simulation

verfasst von
Berend Denkena, Tobias Surmann, Alfred Schmidt, Sven Friebe, Maimaiti Adili
Abstract

Thin-walled structural components often tend to chatter vibrations due to their compliancy. Modal analyses can be used to calculate stability maps and avoid chatter vibrations, but this is time-consuming. ZeTeM Bremen and IFW Hannover together with Airbus GmbH are researching a software-based approach to simulate the frequency response function (FRF). Coupling NC and FE simulation allows for a simulative approximation of the component dynamics.

Organisationseinheit(en)
Institut für Fertigungstechnik und Werkzeugmaschinen
Externe Organisation(en)
Airbus GmbH
Universität Bremen
Typ
Artikel
Journal
WT Werkstattstechnik
Band
114
Seiten
21-27
Anzahl der Seiten
7
ISSN
1436-5006
Publikationsdatum
2024
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Steuerungs- und Systemtechnik, Fahrzeugbau
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.37544/1436-4980-2024-01-02-23 (Zugang: Offen)